Taal in de basisschool & Taal op school - Marieke Vanbuel & Kris Van den Branden
Pelckmans
%3Aformat(png)&w=3840&q=75)
Concrete tools voor een strategisch taalbeleid en krachtige taalstimulering, in zowel basisonderwijs als secundair onderwijs
Als leraar, directeur of taalbeleidscoördinator wil je dan ook het best mogelijke taal- en taalstimulerend onderwijs kunnen aanbieden aan alle leerlingen. Maar hoe pak je dat aan?
In dit boek krijg je een antwoord op die vraag. Daarbij is het belangrijk dat schoolteams samen aan de slag gaan en er samen over nadenken. Zo wordt taalonderwijs taalbeleid.
Taal in de basisschool is een uitgebreide en praktische gids voor leraren, directies, taalbeleidscoördinatoren en onderwijsondersteuners in het kleuter- en lager onderwijs. Dit boek is gebaseerd op recent onderzoek en biedt op tal van vragen over de school- en klaspraktijk heldere antwoorden. De praktijkvoorbeelden, getuigenissen, overzichten en andere tools helpen schoolteams concreet op weg naar een strategisch taalbeleid en krachtige taalstimulering.
Taal op school is een uitgebreide gids voor taalleraren en niet-taalleraren, directies, taalbeleidscoördinatoren en onderwijsondersteuners om de taalontwikkeling van leerlingen in het secundair te stimuleren. Op tientallen uiteenlopende vragen over de school- of klaspraktijk biedt het boek heldere antwoorden die afgetoetst werden aan inzichten uit recent (taal)onderwijsonderzoek. De praktijkvoorbeelden, getuigenissen, overzichten en andere tools helpen schoolteams concreet op weg naar een strategisch taalbeleid.
OVER DE AUTEURS
Kris Van den Branden is hoogleraar taalkunde en lerarenopleider aan de faculteit Letteren van de KU Leuven. Hij is tevens academisch promotor van het Centrum voor Taal en Onderwijs aan dezelfde universiteit.
Marieke Vanbuel is postdoctoraal onderzoeker en verbonden aan de UGent en de KU Leuven. Ze doet onderzoek naar taalbeleid, (tweede)taalverwerving en taalonderwijseffectiviteit.